Etikett och beteende för affärer i Japan

Tipsen kommer från egna erfarenheter och efter många samtal med japanska affärsmän och affärskvinnor, allt från familjeföretagare till anställda i mycket stora företag. Och råd jag fått av japaner när vi började i Osaka.

Japaner du träffar på mässor: deras visitkort mot dina kataloger

Står du i en mässmonter och får besök av japanska agenter och importörer, ska de ge dig sitt visitkort.

Om inte det sker direkt, be om kortet. Kontrollera att den personen verkligen talar engelska. Får du inget visitkort ger du inte heller några prover eller kataloger till dem.

Agentens arbete

Japanska agenter åker till många mässor i Europa och övriga världen och delar ut kartongvis med visitkort, samlar in kataloger och information om produkter och företag. Efter mässorna åker agenterna hem, läser katalogerna och diskuterar materialet med andra i företaget. Det är inte säkert du blir kontaktad efter dessa samtal. Och även om du blir det, kan det ta mycket längre tid än du tänkt dig. Håll ut!

Är du själv importör, utgår vi från att du gör samma sak.

Distributionen i Japan

Japanska butiksägare reser och arbetar som agenterna gör. De söker efter varor att importera som passar deras nisch. Träffar du till exempel ägare till modebutiker och som äger ett flertal butiker, kan det utvecklas till en mycket bra affär för dig som tillverkar exklusiva kläder i små serier, kanske individuella unika plagg.

 

Japanska importörer och grossister uppvaktas hårt av tillverkare i Kina, Taiwan och USA. Japanska importörer, distributörer och återförsäljare har sinsemellan utvecklat ett samarbete med relationer stark som bambu. Kommer du in i det nätverket är mycket mer än halva slaget vunnet. I regel berör det endast företag som tillverkar produkter i stora serier.

Japanerna är världsmästare i service

Vill du uppleva shopping och service på hög nivå, flyg till Tokyo och Osaka i stället. Engelsmännen är verkligen artiga, men frågan är om inte japanerna är ännu bättre. Du möter en service (och ett utbud av varor) du troligen aldrig stött på tidigare. Och eftersom du också måste vara bra på service är det här ett mycket bra sätt att förstå grunderna. Shoppa, se och lär!

Artig personal butik Japan

Personal i en butik för japansk klädkedja

 

Du som vill exportera produkter till Japan, bör ha i minnet att importören förväntar sig hög kvalitet på dina produkter. En grossist i Japan levererar alltid i tid till sina kunder och du måste leverera i tid till Japan.

Tips på etikett
Kläder och skor

Som man och kvinna bör du klä dig i mörk kostym eller mörk dräkt, naturligtvis även på sommaren. Arbetar du med mindre japanska företag, rent av familjeföretag, då är det ofta lättsammare klädsel. Men varför chansa om du inte vet hur din motpart är klädd.

 

Mörk kostym (inte svart) helst vitskjorta och slips. Under sommaren (juli-början av oktober) när det är riktigt varmt, får du använda kortärmad vitskjorta och vara utan slips. Ha gärna en snygg näsduk i fickan (eller handväskan) för att torka svetten.

Som kvinna gäller detsamma. Ofta dräkt och blus. Ofta strikt i grått, blått eller annan mörk färg. Sällan svart (som verkar vara svenskarnas favoritfärg) och en näsduk i handväskan. Skorna ska förstås matcha kläderna.

 

Träffar du mindre företag, företagare som sysslar med design och formgivning, nyare industrier som programmering, dataspel och musik, då kan klädvalet vara mycket annorlunda. Ljus kostym, eller endast en skjorta eller blus. Du som kvinna kan vara klädd i långbyxor och färgad blus. Men än en gång, du har aldrig fel om du är klädd i mörk kostym eller dräkt, medan det kan bli riktigt tokigt med det motsatta.

Tre japanska ordspråk

Mochi wa mochiya – Riskakor finns i riskakebutiken

Man ska handla hos den som har kvalitetsvarorna, hos specialisten.

 

Isogaba maware – Om du har bråttom, ta en omväg

Ta dig tid att förbereda dig samla in råd och information.

 

Senri no michi mo ippo kara – Även en tusenmilafärd börjar med ett första steg

Ta det lugn. Försök inte stressa din kontakt. Var beredd på att vänta.

 

/ Jerker Bergström