Monter på japansk mässa

Vi har arrangerat montrar vid sju (7) mässtillfällen i Japan där mindre svenska företag delat på montern. JapanPortens folk arbetade i montrarna och vi upplevde ett stort intresse för produkter från Norden. Är du intresserad i mer information om mässor generellt, hör av dig.

Mässorna i Tokyo välorganiserade

Hyr du in dig på en mässa, kommer du att få mycket god service, många besökare till din monter och nya möjligheter till affärer, i synnerhet om du har innovativa produkter. Vi var där med monter första gången 2006.

Nordiska företag är mer än välkomna

Du kommer att li väl mottagen som svensk företagare. Faktum är att Design Tokyo vid ett par tillfällen besökt Formex och där presenterat sin mässa i montrarna hos intressanta företag. Men, det var inga som ville, eller hade intrese och ekonomi för att ta steget och hyra in sig på deras mässa.

Tokyo Big Sight är Japans största mässplats

Mässhallarna ligger förvånandsvärt centralt för att vara Tokyo. Inga problem att åka till hallarna med tåg eller buss från centrala Tokyo. Senast vi arrangerade en gemensam svensk monter på Design Tokyo var 2010, ger dig mer information. Sammanlagt över 57 000 besökare.

Mässhallarna i Tokyo Big Sight

 

Det här är Big Sight, där vi har arrangerat gemensamma montrar för flera svenska småföretag på mässorna Tokyo Int' Gift Show samt Design Tokyo. Trevlig hallmiljö och som vanligt, mycket artiga japaner. Här, läs något mer om export till köpstarka japaner.

 

Mycket intresserad av mässor i Tokyo

Småföretagare delade monter

På Tokyo Int' Gift Show och Design Tokyo såg vi till att det fanns en monter där flera företagare ställde ut sina produkter. Företagen delade på monterns alla kostnader, inklusive säljare i montern och tolk.

Företagaren gjorde:
  • valde ut produkter som skulle skickas till Japan
  • skickade oss en prislista
  • skickade oss fotografier för webbplatserna/marknadsföring
  • paketerade och skickade paketet
Japanporten gjorde resten, i korthet:
  • hyrde monterplats
  • hyrde inredning
  • tog emot varorna på plats i Japan
  • vi hade (och har) en japansk webbplats där alla produkter presenterades
  • tryckte reklamblad och prislistor på japanska
  • personal i montern (minst 2 som kan tala japanska)
  • plockade ner allt och skickade till Sverige
  • summerade och rapporterade mässan till företagen
Mycket billigt

Platserna i montern kostade 2 500 - 10 000 kronor och varje företagare fick det utrymme som behövdes. Varje företag fick hyra så mycket utrymme de ville. För vissa blev det tämligen liten plats, för andra något större. Oavsett, mycket billigt!

Pris för en standardmonter 3x3 m

Från 27 000 kronor för golvytan + 2 stolar + väggar.

Tillkommer inredning, belysning, skyltar mm.

6 erfarenheter från våra montrar
  • Du behöver en eller två tolkar i montern
  • Dela ut broschyrer/kataloger på japanska (helst) och i stora mängder
  • Dela ut visitkort i hundratals, i tusentals (absolut med japansk text)
  • Planera för 2-3 mässor i följd
  • Har du en riktig nyhet, då kommer besökarna och mässarrangören
  • Det är ingen enkel match att få beställningar direkt i montern
Tidningar som skrivit

Två år kom svenska journalister till mässorna

 

Tidskriften Inrikes om Design Tokyo 2007 (pdf)

Tidskriften Småföretag om Design Tokyo 2007 (pdf)

Tidskriften Svensk Form om Design Tokyo 2006

Företag på Design Tokyo & Tokyo Gift Show

Annika Bertilsdotter • Chopstickface • Lena Larsson • Bölebyns Garveri • Nils Olsson Hemslöjd AB • Ateljé Eliza • Ingrid Roth • Dot Card • Maj Fagerberg • Tizzla skor • Closeman • Tussilago •