Import från Japan

Ha svar på frågor om vem du är och hur du tänker marknadsföra produkterna du importerar. Den här sidan är skriven för dig som aldrig importerat från Japan och har liten importerfarenhet över huvud taget.

Hjälp från oss

Ring och berätta vad du gör, var du finns, vilken planering du har för den kommande importen osv.

Pris på våra tjänster

Vi specificerar i en offert efter det att vi talats vid på telefon. Det händer att vi vill ha förskott, delbetalningar.

Råd från Yamaguchi på Jetro i Tokyo och från oss

Jetro är en japansk handelsorganisation med kontor i några länder i Europa. Huvudkonotret ligger i Tokyo. Fru Yamaguchi träffade vi i Osaka.

1. Gör en broschyr, produktkatalog på japanska - visa vem du är!

Japanska företag har kataloger, eller någon trycksak som beskriver verksamhet/produkterna. De sprids i tusentals kopior i mässhallarna. Du är i underläge om du kommer till ett möte utan trycksak.

 

Ta med dig visitkort med namn och titel på japanska. Lär dina nya japanska kontakter hur ditt namn uttalas och vilken position du har. Var artig och ödmjuk från första stund.

 

Ditt företag har en webbplats och åtminstone några sidor på japanska är naturligtvis toppen. Engelska kan fungerar, men det syns att du inte ansträngt dig i onödan.

2. När materialet är klart - åk till Japan

Mässor i Japan är utmärkta platser att träffa många tillverkare på under kort tid. Har du redan en kontakt, gör upp om ett affärsmöte i mässhallen. Ta med dig broschyrer, visitkorten och några mindre presenter. Och kostym! Dräkt om du är kvinna.

3. Är det enkelt att importera från Japan?

Alla vill inte sälja till dig, tyvärr.

Många mindre företagare vill inte exportera eftersom de inte vill dra på sig bekymmer. Erfarna exportörer har troligen tidigare slösat med tid i diskutioner om produkterna, priserna, och leveranserna med små företag som varken var redo och inte heller visade upp den rätta viljan.

 

Hittar du en produkt du tror på, försök få ett samtal utanför montern. Bjud på lunch i mässhallen, eller kaffe. Finns inte tid till det, försök få bjuda på en enkel middag. Men gå inte till överdrift.

4. Kan du japanska?

Japanerna har ingen orsak att prata engelska med dig. Det är du som ska prata japanska eller ha med dig tolk.

5. "Hai" betyder mycket riktigt "Ja"

Men, det betyder även "Jag begriper vad du säger, fortsätt prata". "Wakarimashita" betyder "jag förstår", inget mer. Det betyder inte ens att lyssnaren tycker som du.

 

Hyr en japansk tolk genom mässarrangören, eller av oss. Tolkarna förstår kulturen och talar svenska, japanska och engelska.

Tystnader under ett samtal kanske du uppfattar som plågsamma eller till din nackdel, men de är helt naturliga, speciellt om det är flera japaner vid bordet samtidigt. Ha i minnet att i Japan är det en (1) person som är chef, på riktigt.

6. Ställ frågorna du måste ha svar på

Din kontaktperson bör vara något insatt i västerländska seder och bruk, ha någon känsla för hur det fungerar i väst. Ta redan på om producenten/exportören är flexibel och om du kan lita på honom eller henne. Det finns företagare även i Japan som du gör klokast i att undvika. Internet har bidragit till det, högst väsentligt.

 

Exempel på frågor: Kan ni förändra den här produkten en aning så den passar svenskar bättre? Går det att byta färg på produkten? Till vilka andra länder säljer ni? Kan ni leverera mindre sändningar? Kan ni leverera till julförsäljningen? Kan ni trycka etiketter på svenska?

7. Hur ska du sälja produkten i Sverige?

Hur stor är din budget för inköp? Hur ska du distribuera? Vilket pris ska du sälja den för? Hur många kronor får du över till dig själv?

 

Det kan bli så att du tvingas köpa in många fler exemplar än du först tänkt dig. 1 000 ex. kan vara många styck på en liten marknad som Sverige, i Japan är det inte många alls.

 

"Jerker Bergström guidade mig till Tokyo Big Sight och tolkade för mig på en presentmässa i Tokyo. Intressant, smidigt och roligt. Toppen helt enkelt!"
Tomas Lundström Bygg & Inredningar i Varberg

 

Etikett och stil

Läs mer om beteende och affärsetikett i Japan och export av svenska produkter till Japan.

Möjligen är sidorna om mässor och de mässmontrar vi arrangerat, till din hjälp. Att besöka japanska mässor är en god idé.

Kontaktmöjligheter

Kontakta din kommun och fråga vart du kan vända dig för råd. Kontakta Handelskammaren i den region där du bor. Kanske planeras en resa till Japan där du kan åka tillsammans med professionella rådgivare. I Stockholm i World Trade Center nära centralstationen, har Business Sweden sitt kontor. Och som vi skrev ovan, Jetro har sitt kontor i Tokyo.