Import från Japan

Någon gång, någon stans måste du träffa din japanske kontakt. Då är det helt nödvändigt att du är förberedd, oavsett om du har företaget hemma i köket eller inte. Framför allt, presentera ditt företag på japanska, inte enbart engelska. Visa att du tar i.

Vi ringer din (blivande) kontakt i Japan

Berätta för oss hur långt du kommit i dina kontakter med någon tillverkare eller exportör i Japan. Skicka gärna bilder på produkten du tänker importera, aktuella webbsidor, ort där det japanska företaget finns och annan kontaktinformation du redan har.

 

Har du endast bilder och namnet på tillverkaren och vill att vi tar den första kontakten, då ber vi dig även kontakta oss på telefon.
Vi vill även att du berättar för oss om ditt företag: vad du gör, var du finns, vilken planering du har för den kommande importen osv.

Pris på våra tjänster

Vi specificerar gärna i en offert efter det att vi talats vid på telefon. Det händer att vi vill ha förskott, delbetalningar.

Råd från Yamaguchi på Jetro i Tokyo och oss

Jetro är en japansk handelsorganisation med kontor i några länder i Europa. Huvudkonotret ligger i Tokyo. Fru Yamaguchi träffade vi i Osaka på den tiden vi hade kontor i Osaka. Råden hon gav oss och dig, är lika aktuella i dag.

1. Japanerna vill veta vem du är

Japanska företag har ofta (alltid) kataloger, eller någon trycksak där de beskriver sitt företag och som de sprider i tusentals kopior i mässhallar. De har dem även på sina kontor och alltid till hands när de kommer i kontakt med nya kunder. Är du förberedd på samma sätt?

 

Du är i underläge om du kommer "naken" till ett möte med en japan eftersom tusentals inköpare från Kina, USA, Taiwan redan befinner sig i landet och ständigt hälsar på sina kontakter i Japan. Alltid med kataloger och visitkort i handen. (Numera även med webbplatser på japanska.)

 

Gör en broschyr, produktkatalog på japanska - visa vem du är!

Och självklart har du visitkort med tryck på japanska. Du ska lära dina nya japanska kontakter hur ditt namn uttalas och de ska veta vilken position du har. Inte för att du ska slå dig för bröstet, utan för att visa hur artig och ödmjuk du är.

 

Webbsidor på japanska är naturligtvis toppen. Översätt hela eller några sidor på din nuvarande webb till japanska. Är din kontakt ett mycket litet japanskt företag, kanske familjeföretag, då kan det fungera även om din webbplats endast är översatt till engelska. Men det syns att du inte ansträngt dig i onödan. P.S. Vi, JapanPorten, har två webbplatser: en på japanska och den här på svenska.

2. När materialet är klart - åk till Japan

Mässor i Japan är utmärkta platser att träffa många tillverkare på under kort tid. Har du redan en kontakt, kan ni göra upp om ett affärsmöte på en mässa. Ta med dig broschyrer, visitkorten och några mindre presenter. Och en kostym! Dräkt om du är kvinna.

3. Är det enkelt att importera från Japan?

Alla vill inte sälja till dig.

Många mindre företagare vill inte exportera eftersom de inte vill dra på sig bekymmer. Erfarna exportörer vet att det troligen är slöseri med tid att diskutera produkter, priser, leveranser med mindre företag som inte är redo och inte heller visar upp den rätta viljan. Det behöver inte vara så, men det är troligen på det viset. En erfaren japansk exportör vill veta vem du är, vad du kan, vad gjort och hur du tänker sälja produkterna.

 

Hittar du, på en mässa, en produkt du tror på, försök få ett samtal utanför montern. Bjud på lunch i mässhallen, eller kaffe. Går det inte, försök få bjuda på en enkel middag. Men gå inte till överdrift.

4. Kan du japanska?

Kan han/hon engelska? Så här är det: japanerna har ingen orsak att prata engelska med dig. Det är du som ska prata japanska eller ha med dig tolk.

5. "Hai" betyder mycket riktigt "Ja"

Men, det betyder även "Jag begriper vad du säger, fortsätt prata". "Wakarimashita" betyder "jag förstår", inget mer. Det betyder inte ens att lyssnaren tycker som du. Åker du till mässor: hyr en japansk tolk genom mässarrangören, eller av oss. Tolkarna kan även den japanska kulturen.

 

Tystnader under ett samtal kanske du uppfattar som plågsamma eller till din nackdel, men de är helt naturliga, speciellt om det är flera japaner vid bordet samtidigt. Ha i minnet att i Japan är det en (1) person som är chef, på riktigt.

6. Ställ frågorna du måste ha svar på

Din kontaktperson bör vara något insatt i västerländska seder och bruk, ha någon känsla för hur det fungerar i väst. Ta redan på om producenten/exportören är flexibel och om du kan lita på honom eller henne. Det finns företagare även där som du gör klokast i att inte komma i kontakt med. Internet har bidragit till det, högst väsentligt.

 

Exempel på frågor du har: Kan ni förändra den här produkten en aning så den passar svenskar bättre? Går det att byta färg på produkten? Till vilka andra länder säljer ni? Kan ni leverera mindre sändningar? Kan ni leverera till julförsäljningen? Kan ni trycka etiketter på svenska?

7. Hur ska du sälja produkten i Sverige?

Redan innan din första import, bör du ha funderat över ekonomin. Hur stor är din budget för inköp? Hur ska du distribuera? Vilket pris ska du sälja den för? Hur många kronor får du över till dig själv?

 

Det kan bli så att du tvingas köpa in många fler exemplar än du först tänkt dig. 1 000 ex. kan vara många styck på en liten marknad som Sverige, i Japan är det inte många alls.

 

"Jerker Bergström guidade mig till Tokyo Big Sight och tolkade för mig på en presentmässa i Tokyo. Intressant, smidigt och roligt. Toppen helt enkelt!"
Tomas Lundström Bygg & Inredningar i Varberg

Etikett och stil

Läs mer om beteende och affärsetikett i Japan och kanske även sidan om för exportörer av svenska produkter till Japan kan ge dig några ledtrådar.

Möjligen är även sidorna om mässor och de mässmontrar vi arrangerat något som kan vara till din hjälp. Att besöka japanska mässor är ingen dum idé.

Kontaktmöjligheter

Kontakta din kommun och fråga vart du kan vända dig för råd. Kontakta även den Handelskammare som hör till den region där du bor. Kanske planeras någon resa till Japan där du kan åka tillsammans med professionella rådgivare. I Stockholm i World Trade Center nära centralstationen, har Business Sweden sitt kontor. Och som vi skrev ovan, Jetro har sitt kontor i Tokyo.