Exportera till Japan med stort engagemang

Japan är fortfarande en jättelik ekonomi. Ett land där folket tycker om nya produkter, geniala eller udda som Tamaguchi, den lilla kycklingen som behövde matas och kom för drygt 20 år sedan. Japanerna älskar också kvalité och service. Snarare, de kräver båda delarna.

Miljoner kunder på 55 mil

Från Tokyo till Osaka är det 550 km och på den kustremsan bor 67 miljoner människor. Här finns tiotusentals, hundratusentals trevliga kvartersbutiker. Här säljs miljoner tofflor, dricksglas, iPhones varje år. Presumtiva kunder finns det alltså gott om.

Kostsamt för småföretagare?

Det kan ta ett halvår, eller flera år innan du får ett livstecken från Japan, efter det att ni kanske mötts på en mässa. När det väl sker, se då till att du är ordentligt förberedd med broschyrer, webbsidor och visitkort. Och en mycket bra produkt.

Vi kan hjälpa dig bli mer japansk och för en rimlig kostnad

Du har säkert funderat över flera alternativ, som mässor i Japan, kontakter via internet, eller möjligheten att skapa kontakter på någon mässa i Sverige eller i Europa.

 

Tidigare har vi organiserat montrar för småföretagare på flera mässor i Tokyo.

 

Vi ringer och besöker det företag ni har kontakt med om ni vill förbereda dem för er kommande resa till Japan.

 

Våra tolkar talar såväl engelska som svenska och blir gärna er följeslagare till mässor och när ni kommer till Japan för att träffa kunder.

Webbplats och visitkort på japanska

Vi översätter gärna era kataloger, broschyrer och webbplatser till japanska. Det har vi gjort tidigare och vi tror att japanska företag förväntar sig att ni har någon presentation av ert företag på japanska. Vi har själva en japansk webbplats, Scandinavia Life.

 

Åker du och kollegor till Japan för att träffa exportörer då måste ni ta med er visitkort där era namn och titlar är översatta till japanska.

Att inte ha med sig visitkort är nog det sämsta av allt.

 

Business Sweden

Den 1 januari 2013 gick Exportrådet och Invest Sweden samman och blev Business Sweden. Med kontor i 57 länder samt i varje region i Sverige kan de identifiera internationella affärsmöjligheter för svenska företag, skapa kontakter med potentiella investerare samt bygga upp kunskap om marknaderna och de lagar, regler och traditioner som påverkar affärsprocessen.

Business Sweden ägs av staten och näringslivet

Staten representeras av Utrikesdepartementet och näringslivet av Sveriges Allmänna Utrikeshandelsförening. Det delade ägandet mellan stat och näringsliv ger tillgång till kontakter och nätverk på alla nivåer.

 

På Business Swedens webbplats finns mer om Japan som exportland, världens tredje ekonomi.

 

På deras webbplats finns namn och telefonnummer på kontaktpersoner i Tokyo och Sverige. Möjligen arrangerar de något den närmaste tiden som du kan vara med på.

Etikett i Japan

Mörk kostym? Kjol eller byxor? Svart eller rosa? Vi har samlat några tips och råd på en sida om etikett och affärsstil i Japan.

Även om du är exportör, föreslår vi i alla fall att du tittar på sidan vi skrivit för importörer av japanska produkter.