Tokyo Int' Gift Show - Presentmässa
Svensk monter 3 gånger

Japans största mässa för prylar och presenter heter Tokyo International Gift Show. I september 2005 delade tre svenska och ett norskt företag en monter med personal och reklam inkluderat. En liten kostnad per firma för en test på den stora marknaden. Längst ned på sidan, statistik från de tre TIGS vi deltagit på, 2004-2005.

Gemensam monter i Tokyo

mässor i Japan arrangerar vi en gemensam monter för småföretagare. Idén är att företagen köper andelar i en monter och vi ordnar allt praktiskt på mässor i Tokyo, som på TIGS-mässan.

svensk-norsk mässmonter i tokyo 2004Liten monter på TIGS september 2004, men många, många besökare.

I denna första monter fanns trycksaker och litografier från Kerstin Westin, så montern var inte delad med någon annan. Det blev annorlunda till nästa mässa, 2005. I Japan kallar vi oss för Scandinavia Life.

Överlag enkel och ekonomisk monterinredning

Många japanska firmor har enkla montrar och gör som de flesta med mindre budget: hyr hyllor och spotlights av arrangörerna och satsar på alert personal som står upp varenda sekund och tilltalar besökarna som vandrar omkring i hallen.

 

Nordiska produkter har dessvärre svårt att komma ut i handeln (allt prat till trots om nordisk design). Ärligt talat: det är nästan omöjligt att hitta varor från Norden i de stora varuhusen. Men, i storstäderna Tokyo, Osaka, Kobe m.fl. vet de intresserade japanerna var de ska söka för att hitta såväl möbler som inredningsdetaljer.

Fler nordiska företag

Japanerna är uppenbart intresserade av fler nordiska produkter, fler utsällare och fler svenska företag på plats samtidigt skulle dra stor publik.svensk mässmonter tokyo gift show

Mie och Mariko arbetade när vi deltog för andra gången på TIGS i februari 2005.

Övre plan av mässkomplexet Big Sight.

big sight mässkomples tokyo

Rullbanden transporterar ungefär 200 000 besökare under Tokyo Int' Gift Show.

Tokyo Big Sight är en fin anläggning där det är lätt att hitta och där det går tämligen fort att förflytta sig trots att komplexet är tämligen stort.

Vi tror inte det har någon större betydelse hur montern ser ut, det viktigaste är vad som finns där. Läs mer om Tokyo Gift Show, den största presentmässan som arrangeras i Japan

svensk mässmonter tokyo gift show 2005

Monter och mässa nummer 3 i Tokyo september 2005. Vi kallar oss Scandinavia Life (inte Japanporten).

Företag som delade monter
  • Kerstin Westin : vykort, reproduktioner, brevpapper, etc. med hennes motiv. Södra Sunderbyn, Luleå.
  • Ullcentrum: tröjor, halsdukar och andra produkter i ull och filt. Löttorp, Öland.
  • Vitabella: kläder, väskor, bälten/skärp Gol, Norge.
  • Nytta Design : solskärm, värmare Farsta, Stockholm.

Vår 1:a, 2:a och 3:e mässa

Fakta 58:e Tokyo Gift Show 7-10 sept. 2004
JapanPortens/Scandinavia Life's första gemensamma monter

2 271 företag
4 001 montrar
9 företag från Europa, 1 från Sverige

Besökare 193 243 (branschfolk)

Återförsäljare 38 876
Grossister 32 037
Agenter 21 333
Trade 15 015
Tillverkare 21 632
Specialbutiker 15 998
Varuhus 2 346

Fakta 59:e Tokyo Int' Gift Show 5-8 feb. 2005
Andra mässan med gemensam monter för småföretagare

2 437 företag
19 företag från Europa, 1 från Sverige

Besökare 198 260 (branschfolk)

Återförsäljare 39 612
Grossister 32 939
Agenter 21 75
Tillverkare 21 632
Specialbutiker 15 998
Trade 15 438
Varuhus 2 250

Fakta 60:e Tokyo Int' Gift Show 6-9 sep. 2005
JapanPortens tredje gemensamma monter på mässan

2 362 företag

43 företag från Europa, 2 från Sverige
Italien 21 (samlingsmonter), Hong Kong 60

Besökare 196 670 (branschfolk)

Återförsäljare 40 495
Grossister 32 394
Agenter 21 542
Tillverkare 22 090
Specialbutiker 16 177
Trade 15 096