Superexpresståget Shinkansen är det smidigaste sättet att åka genom Japan. Med Japan Rail Pass (liknar Europas Interrail) blir det riktigt bekvämt. Du måste köpa biljetten innan du kommer till Japan.
Planerar du att åka sträckan Osaka-Tokyo (enkel väg) då köper du enklast biljetten på plats på stationen. Men, tänker du åka betydligt längre, då passar si JR Pass. Biljetten gäller 1-3 veckor.
Det snabbaste tåget heter Shinkansen och är ett JR-tåg, men det finns många andra JR-tåg (mycket stort bolag) som du kan använda passet på, t.ex. lokaltåg. Läs på JR:s webbplats om biljetten och JR-tågen på engelska. Nedan läser du det viktigaste att veta + några goda råd till dig.
JR = Japan Railway Company. Ett stort företag som fram för allt kör tåg långa sträckor mellan Japans stora städer. Det tåget heter Shinkansen.
1. Du måste köpa biljetten (en voucher) innan du kommer till Japan, förslagsvis här i Sverige (se nedan).
2. JR Pass är till för dig som är turist (temporary visitor). Du kan inte köpa "passet" om du reser med studentvisum eller arbetsvisum.
3. Biljetten börjar gälla när den stämplas av JR-personal och du påbörjar din första resa.
Här står Eirik från Norge och väntar på Shinkansentåget Hikari mot Hiroshima.
Stationen är i Osaka och heter Shin-Osaka. Alla foton tagna under resan.
7-dagarskortet kostar 50 000 JPY (ca 3 400 kr) och 14 dagarskortet 80 000 JPY (ca 5 500 kr). 1:a klass (Green Car) något dyrare.
Enkel biljett Osaka-Tokyo kostade i november 2019 ca 1 600 kr. I oktober 2023 var priset åter 1 600 kr.
I Oktober 2025 kostar resan cirka 1 100 kr (eller 17 000 JPY).
Priserna varierar över ett år. Högsäsonger som under arpil och början av maj, september och absolut nyårshelgen då kan biljettpriset vara högre.2:a klassbiljetterna kanske tar slut och då återstår den dyrare vagnen Green Car.
Åker du genom hela Japan, eller åtminstone tre längre resor (t.ex. Tokyo-Kyoto-Hiroshima och tillbaka) då lönar sig JR Pass.
Planerar du däremot semestra enbart i t.ex. Kansai-regionen där städerna Kobe, Kyoto, Osaka, Nara ligger, då är det inte lönsamt att köpa kortet. Dessa städer ligger endast 30-50 km från varandra.
Det är förstås bekvämt med den här biljetten i fall du planerar att åka omkring i Japan och inte enbart utefter de stora lederna. Dels till några större orter men även runt omkring dessa orter. Du får nämligen åka med alla JR tåg, som Loop line i Tokyo och Osaka.
Köp din voucher, en utbytbar biljett innan du lämnar Sverige och absolut innan du anläder till Japan. Vouchern byter du mot ett Japan Rail Pass på någon station i Japan. Det är enkelt och med finfin service. Det går inte att köpa biljetten i Japan.
Green car (Green Pass) är 1 klass. Extra breda säten och större utrymme för benen.
2:a klass kallas "standard" och är den biljettyp nästan alla köper. Att boka en plats kostar inget när du har JR Pass.
Flygi i Göteborg.
Japan Rail Pass (Engelsk webbplats med förklarande film.)
Voucher och Japan Rail Pass. Klicka för större bild.
Med din voucher (utbytbara biljett) i handen och ditt pass, går du till ett JR-kontor och byter mot ett JR Pass: Denna film visar hur du gör! På engelska, men tydliga bilder.
Kontoren finns på alla flygplatser (utom Central Japan International Airport), tågstationer och tunnelbanestationer. När du ser skylten JR Exchange offices eller JR Office - Gå dit!
Här, en officiell sida med alla större JR-kontor i Japan.
Det är väldigt viktigt att du skriver ditt namn som i passet, inklusive alla mellanman och efternamn, i den ordningen det är skrivet i passet. Använd inte Å Ä Ö, specialtecken och apostrofer. (Du får all information du behöver när du köper din voucher.)
Kom ihåg: du måste köpa din voucher innan du kommer till Japan.
Du får åka med Shinkansen, superexpresståget.
Det finns även JR-bussar och JR-färjor och pendeltåg, lokala JR-tåg mellan olika städer, som Kobe-Osaka.
JR Loop Line finns både i Osaka och Tokyo. Det är tåg som går i en ring runt de båda städerna och är mycket användbara för dig som turist.
Miyajima-färjan i Hiroshima (JR-West Miyajima Ferry) får du också åka.
Det finns fem Shinkansentåg och du får åka med dessa tre: Hikari, Kodama och Sakura. Tåget Hikari (snabbt) kommer du nog att använda mest. Vilka Shinkansen-tåg du får åka med står på biljetten. De två du inte får åka med heter Nozomi och Mizuho.
Stig inte på Nozomi eller Mizuho (de två tågen glider fram mellan Tokyo-Osaka och Osaka-Fukuoka), för det blir dyrt. Du måste köpa ny biljett ombord, eftersom det går inte att uppgradera JR-passet. Det blir svårt för dig att förklara ditt misstag för konduktören.
Passet gäller inte för JR expressbussar, som rullar mellan de stora städerna.
Inte heller JR-färjan från Hakata i Fukushima (från ön Kyushu) till Pusan i Syd-Korea.
Det är i stort sett allt.
Osaka-Tokyo (50 mil) knappa 3 timmar med tåget Hikari.
Osaka-Hiroshima (28 mil) 1.5 timmar
Osaka-Fukuoka (stationen heter Hakata) (50 mil) 2,5 timmar
Tågen håller en hastighet på cirka 260 km/tim, men vissa tåg kan köras fortare och minst 330 km/tim.
På engelska, läs överskådligt om JR Pass för resor i Japan..
Vill du veta ännu mer, klicka på länkarna under bilden här nedan.
Du är välkommen att kontakta oss om du samtidigt planerar att använda dig av våra svensktalande guider i Japan.
Jo, enkla frågor svarar vi på i alla fall, även om du inte beställer guide.
Enkla och bekväma säten i 2:a klass (sätena går att rotera om du är ett sällskap på 4 personer).
Konduktören är inne i vagnen för att titta på biljetterna.
99,9 procentigt sant. Tåget kan vara 20-30 sekunder försenat vart tredje år, men inte mycket mer. Och då pratar vi om något av tågen och någon av avgångarna. I rusningstider avgår ett tåg var 3:e minut. I genomsnitt anländer ett tåg inom 6 sekunder! från tidtabell.
Det anländer i tid och avgår i tid, därför är stoppen vid varje station den tid du behöver för att stiga av och inget mer. Förbered alltid din avstigning.
Jo, det går fort. Ett Shinkansentåg åker åtminstone 240 - 280 km/h och kan köras fortare om det behövs. Det allra snabbaste tåget går fortare än 550 km/h och kommer att behöva ny räls/bana. De allra snabbaste tåget får du inte åka med när du använder JR Pass. Åk med Hikari, det är vårt råd.
Redan när du "checkar in" börjar det likna ett flyg. Tåget har egna stationer. Tågen stannar på exakt utmärkt plats på plattformen. Plattformen har målade linjer exakt där du ska stå i kö för att lungt och värdigt stiga ombord. Dörren på varje vagn är exakt framför utmärkt plats på perrongen. Så här ser det ut: foton av Shinkansen-stationen, biljetten, personalen på tåget m.m.
Personalen klär sig och arbetar som personalen på flyget och är mycket artiga. När du är på tåget, kommer servicevagnar där du kan köpa enkel mat, tilltugg, läsk, kaffe, te, öl, sake om du inte gjort det redan på stationen. Du kan även gå till speciella rökvagnar och ta ett bloss om det passar (om du inte redan befinner dig i en rökkupé).
Räknar du med transporten från hotellet till flygplatsen och flygresan, då är absolut Shinkansen snabbare om det inte gäller en flygning från en ö till en annan, som mellan Osaka-Sapporo.
Ganska många passagerare äter på tåget. Endera köper du maten ombord, eller på stationen där det
finns flera kiosker och butiker. Ta med allt skräp när du stiger av tåget. Foto från tåget Hikari.
En Japan Railway-webbplats med mycket information. Här hittar du kartor över alla Shinkansenlinjer. Fler tips om hur du åker med Shinkansen Japan runt.
Det finns en uppsjö med olika resor, rabattbiljetter och färdiga resepaket. Och många tåglinjer och bolag.
Här kan du hitta resor allt från nära och ikring Kyoto och rakt genom hela Japan. Allt från smått till stort. Du bör även åka till Nagoya där SCMAGLEV och Railway Park finns. Där hittar du tåg så det räcker även för dig.