Japan med tåg
Billigare med Rail Pass och snabbast på Shinkansen

Superexpresståget Shinkansen är det smidigaste sättet att åka genom Japan. Finns många olika biljettyper att välja mellan. För dig är JR Passet (JR Rail Pass) det bästa. Vill du ha sällskap, har vi guider som kan hoppa på tåget i Osaka eller Tokyo.

JR Rail Pass gäller i 7, 14 eller 21 dagar

Åker du mer än sträckan Osaka-Tokyo, då är det värt att köpa JR Rail Pass. Biljetten gäller 1-3 veckor. Det finns begränsningar, som att du inte får åka med alla Shinkansentåg (det finns fem), men det är sannerligen inget bekymmer.

 

Detta rail pass gäller på alla JR-tåg (Japan Railways) och det som går fortast heter Shinkansen. Kom ihåg, det finns även många andra JR-tåg (mycket stort bolag det här) som du kan åka med. Finns även lokaltåg som ägs av JR. Läs på JR:s webbplats om Rail Pass och JR-tågen på engelska. Här står allt du behöver veta. Vi har summerat det viktiagste på den här sidan och kommer med några goda råd till dig.

Du måste köpa Rail Pass (JR Pass) innan du kommer till Japan

Innan du landar i Japan, måste du ha köpt ditt Rail Pass t.ex. på någon webbplats (se nedan) För svenska medborgare är det inga konstigheter. Du får automatiskt 3 månaders visum i Japan och då är det bara att börja åka på biljetten så fort du landat. Med Rail Pass åker du så mycket du vill inom den tidsrymd JR Passet gäller. Tiden ränknas från din första resa, så fort konduktören stämplat passet.

Shinkansen på stationen i Osaka

Här står Eirik från Norge och väntar på Shinkansentåget Hikari mot Hiroshima.
Stationen är i Osaka och heter Shin-Osaka. Alla foton tagna under resan.

 

Jämför priser mellan Rail Pass och en vanlig biljett

Ett Rail Pass för 7 dagar, normala säten (2:a klass), kostar ca 2 300 kr.

En vanlig enkel biljett 2:a klass, Osaka-Tokyo (50 mil), kostar ca 2 500 t/r, när du köper den över disk i Japan.

Rail Pass lönar sig när du åker mer än 50 mil

Vill du åka mellan städer som ligger längre än 10-15 mil från varandra, då är Rail Pass bra.

Det lönar sig absolut med ett Rail Pass om du bor i Osaka och åker dels norrut mot Tokyo, dels söderut mot Hiroshima och Fukuoka. Och väl i Osaka, då kan du boka Tokie och laga mat i Osaka eller gå på tur i Kyoto. Tåget gör cirka 260 km/tim, så du hinner färdas många mil innan veckan är över.

 

Ska du däremot semestra enbart i t.ex. Kansai-regionen där städerna Kobe, Kyoto, Osaka, Nara ligger, då är det inte lönsamt att köpa kortet. Dessa städer ligger endast 30-50 km från varandra.

 

Köp utbytbar biljett (voucher) här!

Första klass kallas Green car (Green Pass) där du sitter på övervåningen av vagnen med utmärkt service.

Japan Rail Pass (Engelsk webbplats med förklarande film. Se även länkar i slutet av sidan.)

JR Pass (Kontor i London och fungerar utmärkt. 10 USD för leverans med FedEx)

JR-biljetten (genom JTB & Japanspecialisten, på svenska och det finns kostnader så beställ inte 90 dagar innan den ska användas.)

Du får en voucher, en utbytbar biljett. Den ska du byta in inom 90 dagar mot JR Pass.

Byt din voucher mot JR-Pass här = JR Office

Med din voucher (utbytbara biljett) i handen och ditt pass, går du till ett JR-kontor och byter mot ett JR Pass (som syns på filmen ovan eller länk längre ned här på sidan). Det finns kontor på alla flygplatser, tågstationer och tunnelbanestationer. Ser du skylten JR Exchange offices eller JR Office - Gå dit! 

Här länk till officiell sida med alla större kontor.

Här hämtar du samma förteckning över kontor, men för utskrift (pdf).

 

Du får åka med mycket som heter JR

Det finns bussar och färjor, men framför allt pendeltåg, lokala JR-tåg som t.ex. mellan Kobe-Osaka. Och Loop Line både i Osaka och Tokyo. Tåg som går runt-runt de båda städerna och är mycket användbara för dig som turist.

Miyajima-färjan i Hiroshima (JR-West Miyajima Ferry) får du också åka med om du är ända där nere.

...men inte allt

Du får åka med 3 av 5 Shinkansen

Du får åka så mycket du vill med JR-tågen i hela Japan och 3 Shinkansen. Det finns fem Shinkansentåg och du får åka med Hikari, Kodama och Sakura. Tåget Hikari (snabbt) kommer du nog att använda mest. Vilka tåg du får använda står på biljetten. De två du inte får åka med heter Nozumi och Mizuho.

 

Stig inte på Nozomi eller Mizuho (de två tågen glider fram mellan Tokyo-Osaka och Osaka-Fukuoka), för det blir dyrt. Du måste köpa ny biljett ombord, eftersom det går inte att uppgradera JR-passet. Och försök inte förklara ombord...

Passet gäller inte vissa bussar och färjor

Inte JR expressbussar, som rullar mellan de stora städerna.
Inte heller JR-färjan från ön Kyushu, från Hakata (Fukushima) till Pusan i Syd-Korea.
Det är i stort sett allt.

Shinkansens linjer

Färgerna på kartan och i informationsrutan är namnen på linjerna.
Avstånd och tid

Osaka-Tokyo (50 mil) 3 timmar med tåget Hikari.

Osaka-Hiroshima (28 mil) 1.5 timmar

Osaka-Fukuoka (stationen heter Hakata) (50 mil) 2,5 timmar

Klart och tydligt: läs på Japan-Guides webbplats!

Läs enkelt och överskådligt om JR Pass för resor i Japan på engelska. Vill du veta ännu mer, klicka på länkarna under bilden här nedan.

Kontakta vår service

Du är välkommen att kontakta oss om du samtidigt planerar att använda dig av våra guider.
Jo, enkla frågor svarar vi på i alla fall, även om du inte beställer guide.

Shinkansentåget på insidan.

Enkla och bekväma säten (som går att rotera om du är ett sällskap på 4 personer).
Konduktören inne för att titta på biljetterna.

 

Ännu mer om Shinkansen på engelska och svenska

Här kan du köpa JR Pass (på svenska).

En JR-webbplats med mycket information.

Karta över linjerna, priser och mycket annat.

Fler tips om hur du åker med Shinkansen Japan runt.

Så här gör du! En tydlig film om biljetten (4:30min) och inte så fånig som de brukar vara (engelska).

 

Lista med goda råd längre ner på sidan.

 

Är Shinkansen alltid i tid?

99,9 procentigt sant. Tåget kan vara 20-30 sekunder försenat vart tredje år, men inte mycket mer. Och då pratar vi om något av tågen och någon av avgångarna. I rusningstider avgår ett tåg var 3:e minut. I genomsnitt anländer ett tåg inom 6 sekunder! från tidtabell.

 

Det anländer i tid och avgår i tid, därför är stoppen vid varje station den tid du behöver för att stiga av och inget mer. Förbered din avstigning.

Shinkansen, som flygplan på räls

Jo, det går fort. I alla fall 240 - 280 km/h. och kan köras fortare om det behövs. Det allra snabbaste tåget går fortare än 550 km/h och kommer att behöva ny räls/bana. De allra snababste tåget får du inte åka med när du använder JR Pass. Åk med Hikari, det är vårt råd.

Allt är exakt

Redan när du "checkar in" börjar det likna ett flyg. Tåget har egna stationer. Tågen stannar på exakt utmärkt plats på plattformen. Plattformen har målade linjer exakt där du ska stå i kö för att lungt och värdigt stiga ombord. Dörren på varje vagn stannar på exakt rätt plats. Så här ser det ut: foton av Shinkansen-stationen, biljetten, personalen på tåget m.m. Texten är på engelska.

 

Personalen klär sig och arbetar som personal på flyget och är mycket artiga. När du är på tåget, kommer servicevagnar där du kan köpa enkel mat, tilltugg, läsk, kaffe, te, öl, sake om du inte gjort det redan på stationen. Du kan även gå till speciella rökvagnar och ta ett bloss om det passar (om du inte redan befinner dig i en rökkupé).

Snabbast: flyget eller Shinkansen?

Räknar du med transporten från hotellet till flygplatsen och flygresan, då är absolut Shinkansen snabbare om det inte gäller en flygning över hela landet (Osaka-Sapporo).

Mat ombord på Shinkansen

Ganska många passagerare äter på tåget. Endera köper du maten ombord, eller på stationen där det
finns flera kiosker och butiker. Ta med allt skräp när du stiger av tåget. Foto från tåget Hikari.

 

Gör som japanerna gör

Du som älskar att åka tåg

Det finns en uppsjö med olika resor, rabattbiljetter och färdiga resepaket. Och många tåglinjer och bolag.

Här kan du hitta resor allt från nära och ikring Kyoto och rakt genom hela Japan. Allt från smått till stort. Du bör även åka till Nagoya där SCMAGLEV och Railway Park finns. Där hittar du tåg så det räcker även för dig.